3 Perkara dunia yang dicintai Rasul

Posted by LoadinG Sunday, January 26, 2014
Views:
2 comments

Pd suatu hari Rasulullah SAW duduk bersama sahabat2nya & bertanya kepada mereka bermula di tanyakan kepada Sy Abu Bakar:
"Apa yg kamu suka dr dunia ini?"
Dan berkatalh Sy Abu Bakar ra.
"Aku suka dr dunia ini 3 perkara:
1.Duduk2 bersama Rasulullah
2.Melihat wajah Mu ya Rasullah
3.Aku korbankan harta ku untuk Mu ya Rasulullah "

Lalu Rasulullah bertanya dg Sy Umar ra.
"Bagaimana pula dg mu ya Umar?"
Jawab Sy Umar
"Ada 3 perkara juga yg aku suka:

1.Membuat kebaikan wlaupun dlm keadaan manusia tdk mengetahuinya.
2.Mencegah kemungkaran wlaupun dlm keadaan terang2an
3.Berkata yg benar wlaupun pahit"

"Dan bgaimna pula dgnmu wahai Uthman?"Berkata Sy Uthman" Ada 3 perkara yg aku suka:

1.Memberi makan
2.Memberi salam
3.Bersolat malam di waktu manusia tidur

"Bagaimana pula dgn kamu wahai Ali?"
"Aku juga cintakan 3 perkara:

1.Memuliakan tetamu
2.Berpuasa di musim panas
3.Dan memukul musuh dgn pedang"

Kemudian bertanya Rasulullah pd Abu dzar.
"Apa yg kamu suka di dunia ini?"
Berkata sy Abu Dzar
"Aku suka 3 perkara di dunia ini:
1.Lapar
2.Sakit
3.Mati"

Kemudian Rasulullah bertanya, "Kenapa wahai Abu Dzar?"
Berkata Sy Abu Dzar, "Aku sukakn lapar kerana utk membersihkn hati. Aku sukakn sakit krn untuk mngurangkn dosa2 ku. Aku sukakn maut kerana utk bertemu Tuhanku"

Kemudian bersabdalah Rasulullah SAW
"Aku cintakan dr dunia ini 3 perkara:
1.Wangi2an
2.Wanita yg solehah
3.Sembahyang menjadi penyejuk hati ku"

Kemudian di waktu itu turunlah malaikat Jibril as memberi salam pd Rasulullah & para sahabat. Kemudian malaikat Jibril mengatakn "Aku sukakn di dunia kamu ini 3 perkara:
1.Menyampaikn risalah
2.Menunaikan amanah
3.Cinta terhadap org miskn"
Kemudian malaikat Jibril naik ke langit & turun sekali lagi ke bumi & berkata
"Sesungguhnya Allah SWT mengucapkan salam kepada kamu semua & Allah SWT berkata; Sesungguhnya Allah suka pd dunia kamu ini 3 perkara:
1.Lidah yg sentiasa berzikir
2.Hati yg sentiasa khusyuk
3.Jasad yg sabar menanggung ujian. اللهم صل على محمد وعلى آله محمد

2 comments:

Unknown said...

Subhaanallah..semakin kecil diti ini dihadapanmu Ya Allah..

Unknown said...

Subhaanallah..semakin kecil diti ini dihadapanmu Ya Allah..

Post a Comment