Rasulullah dan Jeruk Limau

Posted by LoadinG Tuesday, April 29, 2014
Views:
0 comments
Suatu hari Rasulullah Saw didatangi oleh seseorang wanita kafir.ketika itu, beliau bersama beberapa orang sahabatnya.wanita itu membawa beberapa biji buah Limau sebagai hadiah untuk Rasulullah Saw. Cantik sekali buahnya siapa  Ϋªnģ  melihat pasti tergiur untuk mencicipi. Belia menerima dengan senyum gembira. hadiah itu di makan oleh Rasulullah Saw. Satu dengan tersenyum.biasanya Rasulullah Saw akan makan bersma sahabat  yang ada di dekatnya, namun kali ini tidak. Tak satu pun buah jeruk itu di berikan sahabat  Ϋªnģ  berada di dekat beliau.setiap kali memakan jeruk limau, Rasulullah Saw tersenyum hingga habis smua jeruk limau. Kemudian wanita itu meminta diri untuk pulang diiringi ucapan trima kasih dari Rasulullah Saw. Sahabat" agak heran dengan sikap Rasulullah, lalu mereka bertanya. Dengan tersenyum Rasulullah menjelaskan "Taukah kalian, sebenarnya jeruk limau itu sgt masam ketika makan jeruk limau itu pertama kali. Seandainya kalian ikut makan bersama, saya bimbang ada di antara kalian  Ϋªnģ  menggernyitkan kening dan menyipitkan mata lalu memarahi wanita tersebut. Saya kuatir wanita itu akan tersinggung. Sebab itu saya habiskan semua."
Begitulah akhlak Rasulullah Saw, beliau tidak pernah menyia-nyiakan dan menghina pemberian seseorang, biarpun benda itu kurang baik dan  yang memberinya bukan orang islam.
Wanita kafir pulang dengan kecewa.
Mengapa? Karena sebenarnya dia bertujuan untuk mempermainkan Rasulullah Saw dan para sahabatnya dengan hadiah jeruk Limau masam.
Contohlah akhlak Rasulullah Saw itu, janganlah kalian menyia-nyiakan pemberian dari orang lain, meskipun benda  yang di berikan kurang baik, terimalah dengan wajah senang! Agar orang  yang memberikan pdmu tidak tersinggung.
Dan semoga kita  smua diberikan hidayah oleh اَللّهُ SWT,dan bisa menjadi diri seperti Rasulullah SAW 
آمين يَا رَبَّ الْعَالَمِيْنَ.                                 اللهم صل على سيدنا محمد و على أل سيدنا محمد

0 comments:

Post a Comment